środa, 16 października 2013

Chleb z orzechami i słonecznikiem - World Bread Day 2013

W tym roku i ja chciałabym uczcić Światowy Dzień Chleba dlatego też dzisiaj przepis na chleb.
World Bread Day 2013 - 8th edition! Bake loaf of bread on October 16 and blog about it!
Generalnie bardzo lubię chleb na zakwasie i taki od dłuższego czasu regularnie jadam. Jednak ostatnio dowiedziałam się, że w przypadku kłopotów z jelitami i wątrobą powinno się go unikać. Postanowiłam, więc trochę zmienić swoje przyzwyczajenia i stąd moje poszukiwania przepisów na inną formę chleba. Pisałam już o pieczywie na drożdżach (przepis tutaj), a dzisiaj kolejna wersja chleba drożdżowego. Tym razem inna metoda przygotowania i inne dodatki - orzechy włoskie oraz słonecznik.
czas przygotowania - 20 minut + 1,5h wyrastanie + 1h pieczenie
SKŁADNIKI:
- 500g mąki pszennej pełnoziarnistej
- 20g świeżych drożdży
- 1/2 łyżeczki soli
- 100g orzechów włoskich (drobno pokrojone)
- 1 łyżka słonecznika
- 1/2l ciepłej wody


1. Łączymy składniki suche (mąka, orzechy, słonecznik), starannie mieszamy.
2. Drożdże rozpuszczamy w niewielkiej ilości letniej wody. Dodajemy do składników suchych.
3. Dolewamy wodę niewielkimi porcjami i wyrabiamy za każdym razem. Ciasto powinno stanowić jednolitą masę. Odstawiamy w ciepłe miejsce na około 1 godzinę (ciasto powinno podwoić swoją objętość), po czym ponownie wyrabiamy.
4. Foremkę smarujemy masłem i  obsypujemy bułką tartą. Ciasto wkładamy do foremki. Powinno ono zajmować około 1/2 wysokości. Odstawiamy do wyrośnięcia na ok 1/2h.
5. Po wyrośnięciu nacinamy wierzch chleba ostrym nożem i pieczemy w piekarniku w temperaturze ok 200C przez około 50minut - 1h. Sprawdzamy patyczkiem, czy jest upieczone.
6. Po upieczeniu pozostawiamy do wystygnięcia, a następnie przykrywamy ściereczką.

Tak wyglądało chleb po wyrośnięciu.
A tak już upieczony, gotowy do degustacji:)


 Zastosowanie mąki pełnoziarnistej z jednej strony wzbogaciło chleb o walory zdrowotne, ale z drugiej miało wpływ na jego nieco zbitą strukturę.

Smacznego...
Iwona



6 komentarzy:

  1. U mnie wczoraj był chleb ze zmielonymi płatkami owsianymi, a moim faworytem jest chleb bez mąki ;) z samych ziaren, polecam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten twój chlebek z samych ziaren to naprawdę hit. Już sobie wydrukowałam ten przepis i kładę go na górę wszystkich moich przepisów do wypróbowania.

      Usuń
  2. U mnie jest tylko chleb pszenny, albo ... pita :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety jest, chociaż ostatnio otworzyli w Dhahran mall francuską piekarnię.
      Jest jeszcze tzw. "chleb niemiecki" w delikatesach Danube, ale to jest moim zdaniem chlebopodonby wynalazek

      Usuń
  3. Your loaf looks very yummy! Dziękujemy za udział w Dniu Chleba Świata 2013.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...