piątek, 27 września 2013

Chleb na zakwasie

Niedawno przygotowywałam zakwas na chleb. Czyli teraz najwyższy czas na chleb. Pomimo tego, że od dłuższego czasu jadam ciemny chleb na zakwasie kupowany w dobrej piekarni, to mój własny stawiam na pierwszym miejscu. Cieszy mnie to, że nie ma w nim żadnych chemicznych dodatków. Po prostu wiem co jem.

 SKŁADNIKI:
- 30dag zakwasu żytniego lub pełnoziarnistego (przepis)
- 350ml wody
- 60dag mąki - wariant I to 60dag mąki żytniej, a II to 30dag mąki żytniej i 30dag mąki pełnoziarnistej pszennej
- sól


1. Zakwas przekładamy do miski, dodajemy wodę i mieszamy.
2. Dodajemy mąkę i lekko solimy, a następnie całość mieszamy. Powinno powstać jednolite ciasto.
3. Powstałe ciasto chlebowe przekładamy do formy wyłożonej papierem do pieczenia i odstawiamy w ciepłe miejsce do wyrośnięcia. Minimalny czas wyrastania chleba to 3 godziny, ale w chłodniejsze dni można poczekać nawet całą noc.
4. Pieczemy w piekarniku nagrzanym do 180C przez ok. 40-50 minut do suchego patyczka.

Tak wyglądał mój chleb po wyrośnięciu, zwiększył swoją objętość o około 40%. Niestety na wierzchu zrobiła się lekka skorupka, co przełożyło się później na sam chleb. Osobiście mi to nie przeszkadzało, ale kolejny raz przed włożeniem chleba do piekarnika zwilżyłam go delikatnie wodą i to zaradziło problemowi.


Po wyciągnięciu chleba z piekarnika należy go odłożyć do wystygnięcia. Później można go przykryć ściereczką.


Smacznego...
Iwona

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...