czwartek, 12 września 2013

Zakwas na chleb

Historia z zakwasem rozpoczęła się ponad tydzień temu. Trochę wcześniej była tylko chęć, aby samej zmierzyć się z pieczeniem chleba. Owszem, od dłuższego czasu jadam prawie cały czas chleb razowy na zakwasie, ale jest on kupowany w pobliskiej piekarni. Jest przepyszny, ale niestety kupowany. Nadszedł więc czas na moje próby zmierzenia się z domowym chlebem. Trochę poszperałam w necie i postanowiłam rozpocząć od zakwasu od Małgosi (przepis tutaj).
Pierwszy krok do zrobienia domowego chleba to przygotowanie zakwasu. Do tego potrzebna jest mąka, letnia woda oraz wysoka miska(może być litrowy słoik). Ja działałam na dwa fronty, to znaczy wzięłam dwie miski i dwa rodzaje mąki - żytnią razową oraz pełnoziarnistą pszenną. Chciałam mieć porównanie jak będą oba wyglądać oraz jakie upiekę z nich chleby (już niedługo post na temat doświadczeń z pieczeniem chleba).
SPOSÓB WYKONANIA ZAKWASU Przygotowujemy 100g mąki oraz 100ml letniej wody. Mieszamy oba składniki w wysokiej misce i odkładamy na 24h. Miska powinna być przykryta ściereczką i odłożona w ciepłe miejsce. Istotne jest, aby zakwas nie był narażony na zmiany temperatury oraz przeciągi. Po 24h mieszamy zakwas, a następnie dodajemy takie same składniki (100g maki oraz 100ml letniej wody), mieszamy i ponownie odkładamy na 24h. Tak samo postępujemy przez kolejne 5 dni. Cały cykl trwa 7 dni. Pierwszy dzień zakwasu z mąki żytniej razowej.
I pierwszy dzień zakwasu z mąki pełnoziarnistej pszennej.
Oba zakwasy po 7 dniach. Patrząc na nie z boku (jak na zdjęciu) wygladają one podobnie, ale w rzeczywistości różnią się kolorem i konsystencją. Zakwas z mąki razowej jest zdecydowanie ciemniejszy oraz gęstszy. Ma bardziej zwartą konsystencję. Natomiast zakwas z mąki pełnoziarnistej jest jaśniejszy i bardziej płynny. Oba zakwasy mają charakterystyczny, drożdżowy zapach.
A już niedługo zapis moich doświadczeń z pieczeniem chleba. Już mogę powiedzieć, że były wzloty i upadki. Pozdrawiam Iwona

1 komentarz:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...