środa, 16 marca 2016

Z czego i jak przygotować domowy majonez - test

Niedawny wpis w StrefieUlubionej  na temat DOMOWEGO MAJONEZU wywołał u mnie pewien niedosyt. Przeglądając różne przepisy zauważyłam, że większość opiera się oleju rzepakowym. Wzbudziło to u mnie zaniepokojenie, a wręcz pomyślałam  że jest to ukryta forma promowania polskiego oleju. 
Moja podejrzliwość spowodowała, że musiałam pójść krok dalej i spróbować przygotować majonez w dwóch wersjach - na bazie oleju rzepakowego i oliwy z oliwek. Przy czym muszę zaznaczyć, że dysponowałam oliwą z oliwek przywiezioną z Włoch i pochodzącą nie z produkcji przemysłowej, ale z przydomowego gaju oliwnego. Jeśli ktoś miała kiedyś możliwość skosztowania takiej oliwy, to wie że jest ona bardzo aromatyczna i ma bardzo wyraźny smak oliwek. Ja bardzo doceniam taką oliwę i najbardziej smakuje mi kiedy w ciepłym, włoskim klimacie maczam w niej ciabattę i całość lekko solę. Niestety oliwa z oliwek kupowana w sklepach to zupełnie inny produkt i jest ogromna różnica w smaku. 
A teraz do sedna. Jeśli chodzi o przygotowanie majonezu, to sprawa jest bardzo prosta. Miksujemy/blendujemy jajko z olejem i przyprawami (sól, pieprz, musztarda i sok z cytryny). Szczegółowy opis przygotowania i proporcje składników znajdziecie w niedawnym poście o DOMOWYM MAJONEZIE. Przypomnę jeszcze, że praca zabiera 10 minut i jest banalnie prosta. Polecam wypróbować i zapewniam, że na stałe zagości w waszej kuchni.


A teraz kilka słów na temat testu, który przeprowadziłam.  Patrząc na zdjęcie powyżej widać od razu różnicę w wyglądzie obu majonezów. Ten przygotowany z oliwy z oliwek jest zdecydowanie ciemniejszy.
 
KOLOR - majonez na bazie oleju rzepakowego jest jaśniejszy i ma barwę bardziej zbliżoną do białej, natomiast drugi jest żółty

KONSYSTENCJA - używając tych samych proporcji składników i czasu blendowania majonez oliwkowy jest odrobinę gęstszy niż rzepakowy

ZAPACH - wyraźnie ostrzejszy zapach ma majonez na bazie oliwy z oliwek, a rzepakowy jest wręcz delikatny

SMAK - majonez rzepakowy jest bardzo neutralny, jego smak można dopasować do swoich potrzeb zwiększając ilość przypraw, w szczególności dotyczy to musztardy (można dodać więcej lub zastosować ostrzejszą); majonez oliwkowy jest zdominowany przez smak oliwek i ma lekką goryczkę

Podsumowując majonez rzepakowy jest idealny i można go swobodnie modyfikować zwiększając ilość przypraw podanych w przepisie lub też dodając inne składniki na przykład kapary. Natomiast majonez oliwkowy jest wręcz zbyt wyraźny w smaku, zbyt zdominowany przez smak oliwek. Czasami może to być atutem kiedy potrzebujemy mocnego akcentu, jednak generalnie raczej przeszkadza.
Wobec tego muszę przyznać rację wszystkim osobom opierającym przepis na majonez na oleju rzepakowym. I pomimo mojej miłości do oliwy z oliwek pozostawiam ją do sałatek, a domowy majonez będę przygotowywać z neutralnego w smaku oleju rzepakowego.

Pozdrawiam
Iwona



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...