czwartek, 4 lipca 2013

Akcja zioła przez cały rok - zamrażanie w lodowych kulkach.

W moim ogrodzie zioła zadomowiły się na dobre. I oczywiście nie tylko cieszą moje oczy, ale też dodają smaku gotowanym przeze mnie potrawom. Jednak przez zimowe miesiące nie mogę korzystać z nich w formie świeżo zebranych, dlatego też poszukuję możliwości ich przechowywania. Niestety nie ma jednej dobrej metody dla wszystkich ziół. Eksperymentuję z nimi od dwóch lat i sprawdziłam różne sposoby na ich przechowywanie. Tak, abym nie musiała sięgać jedynie po suszone zioła dostępne w sklepach. Mojemu ziołowemu ogródkowi poświęcam wiele czasu - od wiosny sieję, sadzę, pielęgnuję. Wobec tego chciałabym wykorzystać wszystko co w nim wyrośnie w jak największym stopniu.

Pierwszym ze sposobów, dzięki któremu przechowuję moje zioła jest zamrażanie w formie lodowych kulek. Sposób ten stosuję w przypadku mięty i tymianku.



Dzisiaj będę mrozić miętę. Mam do dyspozycji miętę cytrynową (pierwsze zdjęcie) oraz pieprzową (drugie zdjęcie).







Zerwałam po kilka gałązek z każdego rodzaju i je przepłukałam pod bieżącą wodą. Następnie przeglądnęłam gałązki pod kątem uszkodzonych liści, które usuwam, aby zamrozić tylko zdrowe, nieuszkodzone listki.  Kolejny etap to posiekanie lub pocięcie listków mięty na drobne kawałki. Używam do tego nożyczek o wielu ostrzach. Ale oczywiście można je posiekać nożem. Stosowanie takich nożyczek zdecydowanie skraca czas naszej pracy.


 Następnie nakładam pocięte listki mięty do foremek na lód i zalewam niegazowaną wodą mineralną.


Teraz tylko należy zamrozić je w zamrażarce. Po kilku godzinach mrożenia kuli są gotowe. 



Tak przygotowane zamrożone kulki lodowe przekładam do pojemnika, który nadal będzie przechowywany w zamrażarce.

Z ziołowych kulek lodowych korzystam całą zimę. Dodaję je do duszenia mięsa czy też do zup jarzynowych. Wystarczy tylko taką lodową kuleczkę wrzucić do gotującej się potrawy, którą chcemy wzbogacić ich smakiem i po kilku minutach lód rozpuści się pod wpływem temperatury i zioła oddadzą potrawie swój smak.

Pozdrawiam 
Iwona

2 komentarze:

  1. ale ładnie wyglądają jak takie śnieżne kule;-)

    http://sierotkamarysiawkuchni.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na razie ładnie wyglądają, a później będą świetnie smakować.

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...